Autoritățile Publice Locale din Republica Moldova stabilesc taxe exagerate pentru amplasarea dispozitivelor publicitare. În comparație cu țările vecine, România și Ucraina, în țara noastră prețurile sunt de zeci de ori mai mari. Dacă în Chișinău prețul este de 815 lei pe metru pătrat anual, la Durlești taxa ajunge la 10 mii de lei per metru pătrat anual. În România, de exemplu, taxa este de 32 de roni pentru firme și 23 de roni pentru panouri. În Ucraina, taxa începe de la 17 hrivne și ajunge la maxim 51 de hrivne.
În acest context, Asociația Patronală ”Camera de Comerț Americană din Moldova”(AmCham) și Asociația Businessului European(EBA) au transmis demersuri către autoritățile Republicii Moldova în care au prezentat deficiențele identificate în procesul aplicării noii legi a publicității și impactul negativ pe care îl produce sau îl poate produce asupra activității de întreprinzător.
În afară de taxele locale exagerate, au fost semnalate și alte prevederi cu un potențial impact negativ, printre care:
Existența practicilor de refuz în eliberarea autorizațiilor pentru dispozitivele publicitare în lipsa regulamentelor locale privind publicitatea exterioară, aceasta chiar dacă noua lege a publicității prevede explicit că absența unor reglementări în domeniu la nivel local nu constituie temei pentru refuzul de a elibera solicitantului autorizația pentru dispozitiv publicitar.
AmCham consideră că astfel de practici trebuie atent monitorizate și înlăturate prin conlucrarea ministerelor responsabile și autorităților publice locale.
O altă prevedere din Legea publicității este că au fost modificate regulile autorizării publicității pe vehicule și, spre deosebire de legea veche, care prevedea autorizarea publicității de către organele Poliției, noua lege obligă la autorizarea publicității cu participarea a două autorități publice – Poliția și autoritățile publice locale.
Totodată, Asociația a informat despre existența unor practici de refuz în eliberarea autorizațiilor pentru vehicule în lipsa regulamentelor locale privind publicitatea exterioară.
Având în vedere cele menționate, AmCham și EBA au solicitat inițierea unui dialog în vederea identificării soluțiilor. Astfel, Ministerul Finanțelor a solicitat opinia Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării, dar până în prezent nu a recepționat nici un răspuns.