Reglementarea excesivă, ratele exorbitante ale impozitelor locale pe dispozitivele publicitare, practica refuzului de a elibera permise, timpii lungi de așteptare pentru aceste permise și, cel mai important, contradicțiile dintre prevederile diferitelor legi – au un impact negativ asupra activității mediului de afaceri din Moldova. Acest lucru este menționat într-o scrisoare deschisă trimisă de Camera de Comerț Americană din Moldova (AmCham) Guvernului și Parlamentului pentru a atrage atenția autorităților asupra deficiențelor identificate în implementarea noii legi cu privire la publicitate.
Reglementarea excesivă a mediului de afaceri
În special, noua lege (care a intrat în vigoare la 8 ianuarie 2023) stipulează că panourile mai mari de 1m2 sunt acum publicitate exterioară și necesită o autorizație pentru dispozitivul publicitar, în timp ce orice alte imagini sau inscripții plasate pe spațiile comerciale sau de afaceri, cu excepția panourilor și a vitrinelor, sunt considerate publicitate și trebuie, de asemenea, să fie autorizate.
În același timp, Legea privind antreprenoriatul și întreprinderile obligă persoanele juridice să amplaseze panouri pe toate clădirile în care își desfășoară activitatea. În același timp, principala problemă asociată cu amplasarea de panouri în locurile de comerț și de prestări de servicii este interdicția de a amplasa dispozitive publicitare pe monumente istorice și monumente de importanță națională sau locală.
De exemplu, conform Legii privind protecția monumentelor, nucleul istoric al Chișinăului cu zona cuprinsă între străzile Alexei Mateevici – Mihai Viteazul – Ivan Zaikin – Albișoara -Ismail – Ștefan cel Mare – Ciuflea este considerat monument integral protejat de stat. Aceeași lege obligă Primăria municipiului Chișinău să elibereze autorizații pentru intervenții asupra monumentelor și bunurilor imobile situate în zonele de protecție a acestora, în conformitate cu avizul Ministerului Culturii.
„Având în vedere aceste prevederi, precum și urmărind practica emergentă de aplicare a legii, înțelegem că în amplasarea străzilor menționate mai sus, legea este interpretată ca interzicând amplasarea de panouri (și alte tipuri de publicitate, după caz), ceea ce considerăm a fi o suprareglementare”, a subliniat AmCham.
Asociația a menționat că, chiar și cu tendința de a elimina publicitatea excesivă din spațiile comerciale, panourile din centrul istoric al Chișinăului pot fi mai mari de 1m2 și se încadrează în stilul arhitectural al clădirii pe care sunt amplasate, astfel încât această restricție este disproporționată și, de asemenea, privează autoritățile locale de posibilitatea de a colecta o parte semnificativă din taxele locale pentru amplasarea dispozitivelor publicitare.
Ratele excesive și refuzurile
Totodată, AmCham a precizat că obiectul taxei pe publicitate este suprafața pe care este amplasată publicitatea exterioară, însă practica arată că în unele localități cota acestei taxe este foarte mare, de exemplu în Durlești este de 10 mii de lei pentru 1m². Asociația a dat exemple de alte rate în diferite orașe ale țării:
– Chișinău (815 lei/m² pe an);
– Bălți (în zona I – 1100 lei/m²; în zona II – 800 lei/m²; în zona III – 650 lei/m² anual);
– Cahul (500 lei/m² anual);
– Călărași (900 lei/m² anual);
– Fălești (500 lei/m² anual);
– Orhei (500 lei/m² anual);
– Ungheni (250 lei/m² anual).
„Astfel de practici ar trebui să fie atent monitorizate din punct de vedere al legalității, având în vedere prevederea din Codul fiscal de a respecta principiul predictibilității și proporționalității în stabilirea cotelor de impozite locale”, a declarat asociația.
Camera de Comerț a semnalat, de asemenea, dispozițiile inconsecvente privind durata autorizațiilor – un an sau cinci ani (în noua lege a publicității) – precum și practica de a refuza eliberarea autorizațiilor pentru dispozitivele publicitare în absența unor reglementări locale privind publicitatea exterioară, deși, în conformitate cu noua lege, acest lucru nu ar trebui să fie un motiv pentru a refuza eliberarea unei autorizații.
De asemenea, asociația a atras atenția asupra reglementării publicității pe mijloacele de transport, care a devenit și mai complicată, deoarece autorizațiile trebuie să fie acordate atât de poliție, cât și de primărie, iar aceasta din urmă refuză din cauza lipsei de reglementări. În plus, asociația consideră că impozitarea publicității pe mijloacele de transport este incorectă.